Voel en Kies. Dit is Design Thinking by Doing Verhaal nummer 702/1.111

15 mrt

designdobbelvijf701.001.jpg.001

Als je je zintuigen hebt opgewarmd, de huidige situatie hebt verkend, betekenis hebt gegeven aan je bevindingen en een of meerdere vragen hebt bedacht wat de gewenste situatie zou kunnen zijn en vervolgens heel veel ideeën hebt bedacht, wordt het nu tijd om te kiezen. En niets is zo moeilijk als kiezen. Zeker als je voor radicale vernieuwing gaat zijn we geneigd om toch te gaan voor de veilige weg. Dat is logisch omdat echt nieuwe ideeën onbekend aanvoelen. We hebben geen referentiekader. En onbekend maakt onbemind. En als het er echt om gaat, houden we het het toch het liefst bij het oude:

Nobody likes change, except for a wet baby.

Herken je dit? Heb je net met je team de meest originele ideeën bedacht, eindig je met een aantal veilige, dichtgeknepen billen ideeën.

Een van de manieren om dit te omzeilen is het gebruik van de COCD box. De volgende tekst kopieer ik met vriendelijke toestemming van COCD, het Centrum voor de Ontwikkeling van het Creatief Denken. Hun missie:

COCD zet de toon bij het verder ontwikkelen van creatief denken, zowel voor individuele personen als voor organisaties.

De COCD-box is een goede manier om ideeën te selecteren. Deze ondertussen wijd verspreide selectietool is oorspronkelijk bedacht door Mark Raison als eindwerk voor zijn Deskundigheidstraining (1997).

Deze tools is goed inzetbaar vanaf ca. 40 ideeën.
Minder dan 15 ideeën? Vraag alle deelnemers naar hun absolute favoriet en kom samen tot een top 3.
15 tot 40 ideeën? Vraag alle deelnemers naar hun top 5. Neem gelijkaardige ideeën samen en kom tot een gemeenschappelijke top 5.

Werkwijze
Tel het totale aantal bedachte ideeën en deel dat door het aantal deelnemers (rond af naar boven). Dit getal is het totale aantal stickers dat elke deelnemer mag plakken verdeeld over de 3 kleuren.

  • BLAUW: niet bijzonder origineel maar wel perfect uitvoerbaar, resultaat op korte termijn;
  • ROOD: origineel en uitvoerbaar, je merkt een bepaalde aantrekkingskracht, geeft een ‘WOW’-gevoel;
  • GEEL: heel origineel maar het (nog) niet duidelijk hoe we dit kunnen implementeren, ideeën voor de toekomst.

Belangrijke Tip: zorg dat je voordat je gaat kiezen alle ideeën nummert, laat vervolgens elke deelnemer individueel in stilte op papier selecteren. Begin met ROOD, dan GEEL en sluit af met BLAUW. Laat de stickers pas plakken als iedereen gekozen heeft.

Voordelen van deze selectiemethode:

  • snelheid:  de hele keuzeprocedure kan in circa 30 minuten
  • democratisch: het zijn de individuele keuzes die uiteindelijk de groepskeuze bepalen
  • eenvoud: alles wat je nodig hebt zijn wat stickers of gekleurde stiften
  • variatie: dankzij de 3 types, komen de echte ‘out-of-the-box’-ideeën makkelijker naar boven
  • efficiënt: zonder tijdrovende discussie worden de voorkeuren en het draagvlak zichtbaar

Als je klaar bent met plakken van de stickersverplaats je de gekozen ideeën op een groot vel verdeeld in vieren:

cocd-box

Je vraagt je af wanneer je je dobbelsteen kunt gebruiken. Dat hoeft nu niet. Stickers heb je nodig en stilte.

Voor de dobbelsteen autisten onder ons:

KIESdobbelsteen.001

One Response to “Voel en Kies. Dit is Design Thinking by Doing Verhaal nummer 702/1.111”

Trackbacks/Pingbacks

  1. Brainstom. Dit is Design Thinking by Doing Verhaal nummer 732/1.111 | Design Thinking by Doing - 15 april 2015

    […] – verdeel de sessie in “veel ideeën bedenken/niet oordelen, ideeën kiezen” Dus eerst divergeren en dan convergeren. Om uit de vele ideeën te kiezen kun je de COCD box gebruiken. Hoe die werkt, lees je hier. […]

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: