spectaculair falen

5 mrt

nogeenkeertje.088

Je hebt twee soorten mensen. Mensen die als ze struikelen ‘Godgloeiende God……..’ zeggen en mensen die erom moeten lachen. Hoe je met ‘fouten’ omgaat zegt veel over hoe je in het leven staat. Gamers zijn vrijwel de hele tijd bezig met fouten maken. Vier van de vijf keer brengen gamers het niet tot een goed einde, lossen ze de puzzel niet op, verliezen ze de strijd, verbeteren ze hun high score niet, crashen ze of gaan ze dood. Het lijkt wel of gamers het leuk vinden om te falen. En uit onderzoek blijkt dat ook zo te zijn. Bij een goed ontworpen game raken we niet ontmoedigd door mislukkingen. Het maakt ons op een heel bijzondere manier gelukkig: opgewonden, geïnteresseerd en bovenal optimistisch.

Games zijn perfecte omgevingen om je te oefenen in flexibel optimisme.

Maar het is wel belangrijk dat we spectaculair en op een vermakelijke manier falen. Want alleen dan zullen we nog gretiger zijn om overeind te willen blijven

Kortom maak falen fun.

Zodat je zegt:

‘Nog een keertje!’

bron Jane McGonigal, Beter dan Echt.

Geef een reactie

Ontdek meer van Design Thinking by Doing

Abonneer je nu om meer te lezen en toegang te krijgen tot het volledige archief.

Lees verder