verspellen

11 mrt

vergamen.008

Vergamen is mijn Nederlandse vertaling van Gamification. Terwijl ik dit typ denk ik:

“Verspellen zou dan nog beter zijn.”

verspellen.009

Inderdaad. Ok. Verspellen. Binnenkort in de Dikke van Dalen. Dit staat er over op Wikipedia:

“Gamification is the use of game thinking and game mechanics in a non-game context in order to engage users and solve problems. Gamification is used in applications and processes to improve user engagement, ROI, data quality, timeliness, and learning.”

Dus dan zou Verspellen ongeveer het volgende betekenen:

“Verspellen is het gebruik van spel denken en speltechnieken in een niet spel context met als doel gebruikers te betrekken en problemen op te lossen. Verspellen wordt gebruikt in toepassingen en processen om gebruikers betrokkenheid, ROI, data qualiteit, tijdlijnen en leren te verbeteren.”

Het is nogal hot. Alles moet een spelletje zijn tegenwoordig. Het schijnt te werken. Wat heb jij laatst verspeld? En dat hoeft heus niet een heel ingewikkeld probleem te zijn hoor. Ik zal je mijn voorbeeld geven. De vaatwasser.

Bij ons thuis wordt ’s avonds de vaatwasser zo ingesteld dat ie na 23.00 zijn werk doet. Op de dagen dat ik thuis werk is de afspraak dat IK hem dan de dag erna leeg ruim. Simpele afspraak. Klein  klusje. Geen probleem. Toch?

Nou, niet helemaal. Ik betrapte mezelf erop dat ik de hele dag stelselmatig de vaatwasser kon ontwijken. Er dan ook heel de dag aan te denken om het NU te doen. Maar dan toch (bewust?) afgeleid te zijn door het minste geringste. Resultaat: om 17.13 op het allerlaatste moment voor mijn vrouw om 17.15 binnen zou stappen haalde ik hem leeg. Stressssssssss.

Tot die ene ochtend. 8.20 Iedereen was de deur uit. Ik had koffie gezet en zette een kopje melk in de magnetron. Deze stond boven de vaatwasser. Ik stelde de tijd in: 1 minuut 25 seconden. Ik drukte op start. Een piepgeluid klonk.

En toen gebeurde het. Het piepgeluid werd een startgeluid in mijn hoofd en ik begon als een razende de vaatwasser leeg te ruimen. Met nog drie borden te gaan, hoorde ik de magnetron weer piepen…….piep, piep, piep. Ik had het net niet gehaald. Game over. Het was echter zo close dat ik het de dag erna weer probeerde. Weer niet. Weer close. De derde dag lukte het. Ik was zo blij als een kind en sprong juichend, met mijn armen in de lucht, door de keuken. Alsof ik een gouden medaille had gewonnen.

Ik had verspeld. Zelfs de koffie smaakte beter.

Wat ga jij vandaag verspellen?

7 Responses to “verspellen”

  1. Kim 21 oktober 2013 at 7:55 AM #

    I Love verspellen. Gisteren avond heb ik nog tegen mijn vriend verspeld. Een wedstrijdje wie eerder klaar zou zijn. We hadden nogal een grote maaltijd voor te bereiden, het wedstrijdje was.. hij alle ingrediënten voor de soep snijden en in de pan doen, ik twee kilo sperzieboontjes doppen. Jezelf snijden (met bloed) was 1 minuut straftijd. Love it! Tijdens het werken kwamen er extra regels bij. Goede werkhouding aanhouden was een voorwaarde net als bij een turnoefening. Voor je het weet is het werk gedaan!

Trackbacks/Pingbacks

  1. Eerste Hulp Bij Opvoeden | Design Thinking by Doing - 18 juli 2013

    […] schreef al eerder over  het succesvol  inzetten van gameprincipes bij het leegruimen van de vaatwasser. Ik moest er aan denken toen ik van de week ‘s ochtends vroeg een met mayo en curry […]

  2. verzandbak | Design Thinking by Doing - 20 oktober 2013

    […] 1. Kan ik er een spelletje van maken. Ik schreef daar al eerder over. Over het leeghalen van de vaatwasser. […]

  3. Ken jij zenoemenhetdesignthinking? | Design Thinking by Doing - 27 januari 2014

    […] schreef al eerder over  het succesvol  inzetten van gameprincipes bij het leegruimen van de vaatwasser. Ik moest er aan denken toen ik van de week ‘s ochtends vroeg een met mayo en curry aangekoekt […]

  4. Time management. Dit is Design Thinking by Doing verhaal 502/1001. | Design Thinking by Doing - 11 juli 2014

    […] goed Nederlands; Verspellen.  Mijn beste voorbeeld is het uitruimen van de vaatwasser. Lees maar hier……als je tijd […]

  5. Kat en muis. Dit is Design Thinking by Doing verhaal 586/1001 | Design Thinking by Doing - 14 november 2014

    […] het wit van het zebrapad of de witte strepen op de weg te raken of probeerde ik in 1 minuut 30 de vaatwasser leeg te halen. Maar de laatste keer dat ik mij in een levensgevaarlijke bocht moest wringen om het wit van het […]

  6. Overbodige obstakels. Design Thinking by Doing verhaal 671/1.111 | Design Thinking by Doing - 8 februari 2015

    […] ga de vaatwasser uitruimen. Daar kan ik wel wat overbodige obstakels bij […]

Laat een reactie achter bij Kim Reactie annuleren

%d bloggers liken dit: