Dit is Design Thinking by Doing verhaal 429/1001. Losing is a habit.

24 apr

losinghabit429.001

Afgelopen dinsdag gaf ik een creativiteits training  voor een HBO instelling. Ik laat de naam even achterwege omdat dit nogal een pijnlijk verhaal is. Met name omdat het precies hetzelfde verhaal als vorig jaar is. Er is dus niet veranderd. Misschien was de pijn vorig jaar nog niet groot genoeg. De desbetreffende docent heeft 3 keer herhaald dat ze de pijn voelde. Als ze Jessica was, de CEO van het advocatenkantoor uit de Netflix serie Suits, zou ze het oplossen door tegen de verantwoordelijke medewerker te zeggen:

‘Make it go away.’

Maar een jaar later ‘it’s still there’.

What happened?

30 international business studenten moesten ideeën bedenken voor een internationaal opererend bedrijf.

De vraag die ze kregen was vaag:

Hoe kunnen we meer business genereren in land A met product B.

Gelukkig hadden ze een hoop tijd gekregen om hun kennis te vergroten. En je hebt Kennis van het onderwerp nodig om waardevolle ideeën te bedenken. (naast Motivatie en Creatieve denktechnieken. (Volgens Therese Amabile, professor op Harvard).

En hier begint de pijn. Je bent gemotiveerd als je zelf een uitdaging aangaat waarbij je weet wat het doel is, er kans op succes is en je denkt dat je met jouw skills een bijdrage kunt leveren aan dat succes. Maar laat ik me vandaag even concentreren op het Kennis stuk.

Toen ik vroeg hoeveel tijd ze per persoon gestoken hadden in het vergaren van Kennis en 10 uur riep, was een eenduidig ‘Meer’, het gevolg.

20 uur?

Meer!

25 uur?

Meer!

30 uur?

Hier werd het wat stiller. Ik denk dat er een paar bij waren die er meer dan 30 uur in  gestoken hebben en zeker ook een aantal die er minder tijd aan hadden besteed om hun Kennis te vergroten. Maar laten we het gemiddelde houden op 30 uur per persoon. In een team van 5 man is dat 150 uur. Met 6 teams is dat 900 uur. Het hele team had 900 uur geïnvesteerd in het vergaren van Kennis. Ze hadden daar allerlei Modellen voor gebruikt zoals SWOT’s, Porter en Osterwalder. 900 uur!! Ik was heel benieuwd wat deze 900 uur opgeleverd had. Om daar achter te komen gaf ik iedereen 1 post it. En vroeg ze daar 1 ding op te schrijven. Het antwoord op de vraag:

Wat hebben jullie geleerd?

30 m/v hadden 900 uur geïnvesteerd in Kennis. Maar wat hadden ze geleerd? Ik vroeg niet 10 dingen, nee 1 ding.

Niemand kreeg wat op papier. Niemand! Net als vorig jaar. Een jaar later is er nog steeds niets veranderd. Misschien deed het toch niet pijn genoeg.

Ik wilde afsluiten met een quote van Pharrell Williams. Het komt uit nummer 2 ‘Brand New’ van zijn nieuwe CD ‘Girl’ die ik minstens een keer per dag draai.

‘A winner never quits and a quitter never wins.’

Toen ik net deze zin intikte in Google kwam ik er achter dat deze quote van Vince Lombardi is. Een football coach. En die heeft mooie dingen gezegd. Dus sorry Pharrell. Ik luister nu even naar Vince:

‘Winning is not a sometime thing; it’s an all time thing. You don’t win once in a while, you don’t do things right once in a while, you do them right all the time. Winning is habit. Unfortunately, so is losing.’

En voor wie wel voor Brand New gaat:

 

 

 

3 Responses to “Dit is Design Thinking by Doing verhaal 429/1001. Losing is a habit.”

  1. G-ice 24 april 2014 at 6:44 AM #

    voel met je mee.

  2. De Beschermheer 24 april 2014 at 12:30 PM #

    Niet alleen de Hogeschool in kwestie heeft niets veranderd, ook de vragensteller niet :). Wie gebruikt nou twee jaar achter elkaar dezelfde vraag als hij de eerste keer niet werkt? Ik heb betere ervaringen met de vraag “Welke insights heb je de afgelopen weken opgedaan als het gaat over de doelgroep, trend en wetenschap?” HBO-studenten hebben gewoon soms nét een beetje meer houvast nodig om tot bloei te komen :).

  3. paulricken 24 april 2014 at 11:37 PM #

    ‘Winners know there will be a lot of near wins’ Dus zullen ze blijven zoeken naar die near wins. Near wins leiden tot echt winnen. Zeker als je jezelf de juiste vraag stelt. Wat heeft iedere student nodig om bijna te kunnen winnen? Antwoorden op de volgende vraag; ‘Wat willen we dat de klant zegt als de klant product B heeft gebruikt?’ 3 woorden bedenken. En op basis van die 3 woorden product aanpassen of de marketing ervan. Dan heb je een near win en uiteindelijk echte winst voor de opdrachtgever.

    Alles begint dus met de juiste vraag, dan krijg je de juiste antwoorden.

Laat een reactie achter bij De BeschermheerReactie annuleren

Ontdek meer van Design Thinking by Doing

Abonneer je nu om meer te lezen en toegang te krijgen tot het volledige archief.

Lees verder